De veganist en de snackbar

IMG_0264Kijk eens naar het tafereeltje op deze foto (vergroot hem ook nog even), en ga bij jezelf na welk gevoel het oproept.

Kijk dan nogmaals naar deze foto, in de wetenschap dat er bij de producten die je ziet geen vlees, en zelfs weinig zuivel of ei aan te pas is gekomen. Ga dan bij jezelf na welk gevoel het tafereeltje bij je oproept.

Ik kan het niet helpen, maar in beide gevallen roept het weerstand bij me op. Het is iets waar ik niet naar wil kijken, waar ik niets mee heb, wat ik toch niet kan of zou willen bestellen.

IMG_0266Hier rechts zie je een andere foto. Shoarma, net echt. Het is een fake-wereld daar, bij die veganistische snackbar in Den Haag. Het klopt niet, als een spiegelhuis, Madurodam, Alice in Wonderland. Tegelijkertijd vind ik het fascinerend.

Die ene keer dat ik er was, was het vreselijk moeilijk een keuze te maken. Kijk hier maar eens (klik op Alleen menukaart bekijken). Zelfgemaakte patat, pitabroodje met karma, falafel, oesterzwamkroket, bospaddenstoelenburger… en nog veel meer. Alles wat ter plekke wordt gemaakt is 100% plantaardig, de kant-en-klaarproducten zijn vegetarisch.

IMG_0263IMG_0265

Ik koos voor de de roti. Met kousenband, aardappel, courgette, lupinestukjes in een kerriesaus. Met een volkorenroti. De lekkerste roti die ik in jaren heb gegeten. En terwijl ik naar deze foto kijk, net tegen etenstijd, krijg ik een gruwelijke trek in precies diezelfde roti.

Ik heb de eigenaar gevraagd of ie alsjeblieft ook in Rotterdam wil bezorgen. Hij keek uiterst bedenkelijk, schudde het hoofd. ‘Dan is de maaltijd koud als ie aankomt,’ zei hij. ‘Nee, dan zouden we nog eerder een zaak in Rotterdam openen.’

‘Dat mag ook,’ antwoordde ik blijmoedig (wat zou ik dat graag willen).

IMG_0267Als nagerecht nam ik een superlekkere smoothie. Ingrediënten: kokosmelk, soja-aardbeienyoghurt en verse aardbeien. Wat een superidee, zo’n vegetarische snackbar. Ik ben er verzot op.

Geef een reactie

